tisdag 15 juli 2014

Kapitel 15

Kim trivs inte alls på sitt jobb och slutar. Han har alltid varit intresserad av mat och direkt när han kommer hem från affären kollar han om efter jobbannonser. Han hade hoppats på bättre men så länge så får han nöja sig med att vara diskplockare.

Sophie börjar bli gammal och det är dags för henne att gå i pension. Eftersom hon hade kommit så långt inom barnpassar yrket så får hon rätt så mycket pensionspengar.

Tiden har bara susat iväg och det är dags för Beatrice att bli småbarn! Varken Kim eller Eight kan förstå att deras lilla knyte dem bar hem från sjukhuset redan är ett litet småbarn. Och dom anar inte hur hemska nätter dem har framför sig... Det märks redan att Beatrice är ett litet geni och hon älskar att vara ute i trädgården med mormor och leka! Nästan hela dagarna sitter hon och leker med sin låtsaskompis Lortis.

"Vad är det hon har på ryggen!?" säger Eight förvånat en kväll när hon byter på Beatrice. Kim står tyst och tittar ner i golvet. "Nå...?" säger Eight. "Ehm... jo... Min mamma... är... en älva. Jag tror att det... kommer därifrån..." stammar Kim fram. Eight är total chokad. Hon nickar och lägger ner Beatrice i spjälsängen. Sophie och Benjamin har redan gått och lagt sig och Kim och Eight går ner i köket. 

"Vad mer har du inte berättat!?" frågar Eight irriterat. Kim sväljer hårt. "Min farbror är en vampyr, hela min mammas familj är älvor." säger Kim surt. "OCH DU HAR INTE BERÄTTAT FÖR MIG!? UT UR MITT HUS!!!!" skriker Eight. "Men Älskling, vi är gifta, Beatrice är min dotter också och jag äger huset lika mycket som du. Du borde tänka på det. Man gör ofta hastiga saker när man är..." säger Kim och försöker lugna Eight, men Eight avbryter honom. "UT SA JAG! FÖRSVINN UR MITT LIV!! BEATRICE BEHÖVER INTE DIG, OCH INTE JAG HELLER!!! FÖRSVINN!!!!" skriker Eight. "Okej, jag ska, men man hittar inte ett hus på en timme. Jag kan bo i ett av dem tomma rummen, tills jag hittat ett hus. Godnatt" säger Kim surt. Eight bara nickar till svar och klampar upp för trappan. Den natten sover Kim i en sovsäck på Eights barndomsrum.

Efter bråket går Eight upp till Beatrice. Eight tittar på sin dotter, som aldrig kommer att få lära känna sin pappa. Fast det är kanske lika bra, hennes pappa är ju en hemlighetsmakare och idiot. 

Efter bråket vägrar Kim att ta hand om Beatrice, men Eight vill inte heller det. Fast nätterna är jobbigare än Eight trodde. Hennes tre syskon har varit glada, tysta bebisar. Beatrice däremot skriker nästan hela nätterna.

Sophie hjälper till så mycket hon kan men Beatrice och tröstar Eight. Eight hoppas kunna börja studera på universitetet, men vill inte åka ifrån Beatrice. Hennes andra alternativ är att gå hemmakurser över datorn, men det är mycket dyrt och tidskrävande. Men det är bättre än att åka iväg och lämna allt. Just nu är familjens ekonomi väldigt bra och stabil, men det kommer att bli ett lite ostabilt när Kim flyttar ut. Han behöver lite pengar till ett hus och så tjänar han inte längre pengar åt hushållet. Eight har inget jobb än eftersom hon vill börja jobba efter hon har tagit sin universitetsexamen. Sophie har gått i pension och Benjamin går också i pension om inte särskilt länge. Därför vill Eight vänta, eftersom hon inte riktigt vet säkert om pengarna i framtiden.

En kväll kommer en ailen på besök. Sophie och alienen, som heter Vabbilhea, kommer riktigt bra överens och pratar nästan hela kvällen tills det är dags för Vabbilhea att åka hem till sin hemplanet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar